Menu
Základní škola a Mateřská škola Tetín, okres Beroun, příspěvková organizace

Postoupení do krajského kola v soutěži Finanční gramotnost

Tým žáků z 5. ročníku naší školy ve složení Tomáš Neumann, Ondřej Ostatnický a Jan Šudřich postoupil do krajského kola.

Tým žáků z 5. ročníku naší školy ve složení Tomáš Neumann, Ondřej Ostatnický a Jan Šudřich postoupil do krajského kola. V současné době tým dokončil prezentaci. Úkol se skládal z pěti částí: jídlo, bydlení, doprava; oblečení, hygiena, úklid; další výdaje; rozpočet; obrázek a životopis. Prvním cílem bylo zvolit si profesi (obor), ve kterém jejich fiktivní osoba dosáhla právě středoškolského vzdělání. Vyhledali inzeráty s nabídkami práce v okolí a zjišťovali možný čistý příjem pro smyšlenou osobu. Dalším bodem bylo navrhnout, kde a jak bude jejich osoba bydlet. Opět se opírali o inzeráty ve svém okolí nebo mohli kontaktovat realitního makléře, a tak získat informace o možnostech a cenách bydlení v našem regionu. Součástí studie bylo uspořádat anketu ve svém okolí, například jakým způsobem rodiče, učitelé,... řešili své osamostatnění. Úkolem bylo tedy sestavení jednoduchého měsíčního rozpočtu. Důležitou součástí měsíčního rozpočtu je jídlo, opět mohli uspořádat anketu, a tak určit průměrnou cenu za měsíc ve svém rozpočtu pro jednu osobu. Pak určovali cenu za dopravu do zaměstnání, která samozřejmě závisí na vzdálenosti od bydliště a jejich finančních možnostech. Zamýšleli se, zda budou využívat veřejnou hromadnou dopravu nebo vlastní dopravní prostředek. Nutné výdaje jsou i za oblečení, osobní hygienu, úklid domácnosti. Při stanovení této částky vycházeli z reálných cen. Součástí rozpočtu bylo zamyslet se i nad dalšími potřebami člověka. Jaké potřeby má člověk, aby vedl spokojený život? Zde už docházelo k velkým diskuzím uvnitř týmu. Určitě se shodli že by člověk měl myslet i na budoucnost a neutrácet peníze vždy do nuly. Pak měli i své potřeby - koníčky, dovolenou, večeře s přáteli. Po ukončení zjišťování vstupních dat souvisejících s financemi vymysleli jméno a příjmení své smyšlené osoby, sepsali její životopis a graficky zpracovali její podobu. Na závěr se měli zamyslet nad tím, jak dopadl jejich měsíční rozpočet. Pokud byl rozpočet nedostatečný, měli určit, jaké jsou reálné možnosti navýšení příjmů. Pokud byl rozpočet přebytkový, hledali možnosti jak s dostatkem finančních prostředků budou dále nakládat. Myslím si, že práce na tomto projektu byla pro tým velmi přínosná. Žáci se zamýšleli nad měsíčním rozpočtem v hlubších souvislostech a mnoho zjištěných údajů bylo pro některé z nich překvapující.

Tým

 

Datum vložení: 27. 3. 2023 9:14
Datum poslední aktualizace: 23. 5. 2023 9:25
Autor: Andrea Váňová

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2